A tehetség önmagában ma talán nem elég. A fiatal zenészeknek nemcsak dalokat kell írniuk, hanem folyamatosan jelen kell lenniük a digitális térben, építeniük kell a közönségkapcsolatokat, megfelelniük kell az elvárásoknak – mindezt úgy, hogy közben próbálnak önazonosak maradni. De mit jelent ma elindítani egy zenekart? Milyen kompromisszumokat követel a „láthatóság”? És mit vár el a közönség – vagy éppen a zeneipar – egy új formációtól?
A Jules War tagjai – Lovasi Eszter, Szilágyi Domonkos, Bajnok Balázs és Lévai Márton – különböző zenei háttérből érkeztek, többen komolyzenei múlttal. A zenekar mégis egy érzékeny, személyes és gondolatébresztő zenei közeget hozott létre. Bár a kiindulópont személyes volt, a számok ma már közösen formálódnak. Az alkotás közös folyamattá vált, a zenei együttműködésből pedig baráti közösség született.
Ez az adás nemcsak beszélgetés, hanem zenei élmény is volt: a zenekar akusztikus formációban játszott a közönségnek.
Fotók: Balogh Benedek
A zenekari működés ma már nemcsak a zenéről szól: egyensúlyozni kell az alkotás, a közösségimédia-jelenlét, a menedzsmenti elvárások és a mindennapi munka között. Miközben a kiadó – jelen esetben a Berg Talents – támogatása stabilitást ad, a zenekar tagjai folyamatosan tanulják a közös munkát, az önkifejezést és a szakmai építkezést.
Ma a technológiai fejlődés új lehetőségeket nyit: egy szoba már elegendő lehet felvételekhez, próbákhoz vagy akár egy egész lemez elkészítéséhez is. Ez komoly előny a korábbi évtizedekhez képest. Ugyanakkor a kis klubok száma csökken, főleg vidéken, így a fellépési lehetőségek egyenetlenül oszlanak el. A fesztiválok viszont fontos bemutatkozási platformot jelentenek – ezen a téren Magyarország kifejezetten gazdag lehetőségekben. Az induláshoz azonban sokszor elengedhetetlen lenne egy stabilabb támogatási rendszer és több pályázati forrás.
Miközben az egyszemélyes projektek, DJ-k és a rapperek gyakran gyorsabban, egyszerűbben – és nem utolsósorban költséghatékonyabban – jutnak el a közönséghez, a zenekari forma sok szempontból nehezebb utat jelent. Éppen ez teheti még értékesebbé azt, amit a Jules War képvisel: egy olyan alkotóközösséget, ahol a zenei és emberi kapcsolatok adják a működés alapját, és ahol a közös munka egyszerre jelent inspirációt, támogatást és teret az önkifejezésre.
Az adás szerkesztői: Szilágyi Adrienn, az ELTE HTK Történettudományi Kutatóintézet munkatársa és Szilágyi Zsolt, az ELTE HTK Néprajztudományi Kutatóintézet munkatársa.
Az epizódot az Ördögkatlan Fesztiválon, a pécsi KÖSZI szervezésében megvalósuló Bölcsész Udvarban vettük fel.
A Glossza 80. adása meghallgatható a Spotify-on és a YouTube-on.
További információ a Glossza Instagram- és Facebook-oldalán.