Jugoszlávia felbomlásának talán legvéresebb epizódja a boszniai háború volt, amely 1992 és 1995 között zajlott. A háború végét a Daytonban megkötött egyezmény hozta el, amely keretet adott Bosznia-Hercegovina működésének is. Jelen írásában Gál Judit azt vizsgálja, hogy milyen út vezetett az egyezmény megkötéséhez, és milyen módon határozta meg a háború lezárása a nyugat-balkáni ország jövőjét.


A publikációhoz szükséges kutatást az NKFIH-149281 azonosítószámú Mecenatúra pályázata tette lehetővé. A pályázat címe: „Nyugat-Balkán: egy ismeretlen ismerős a szomszédból”.


A második világháború után Jugoszlávia tagköztársaságává váló Bosznia-Hercegovina volt az etnikailag legösszetettebb terület Tito országában, ahol a háború előtti utolsó népszámlálás szerint 1991-ben a lakosság 44%-a bosnyák, 30%-a szerb és 17%-a horvát volt. A Tito halála után repedezni kezdő Jugoszlávia az 1990-es évek elejére a szétesés szélére sodródott. Miután 1991-ben az egykori tagköztársaságok (Szlovénia, Horvátország, Macedónia) sorra kikiáltották függetlenségüket és elszakadásukat, hamarosan Bosznia-Hercegovina is erre az útra lépett.

A boszniai elszakadás közvetlen előzményeként említhető, hogy az első, többpárti választáson (1990) a helyi szerbek, horvátok és bosnyákok is elsősorban nemzeti pártjaikra szavaztak, az ún. jugoszláv pártok alulmaradtak velük szemben. A bosnyákoknál az Alija Izetbegovics vezette Demokratikus Akciópárt (SDA), a szerbeknél a Radovan Karadzsics vezette Szerb Demokrata Párt (SDS), a horvátoknál pedig a Horvát Demokratikus Közösség (HDZ) érte el a legnagyobb sikereket.

A három korábban említett egykori jugoszláv tagköztársaságot követően 1991 őszén Bosznia-Hercegovina parlamentje is határozatban fejezte ki függetlenségét és határainak sérthetetlenségét (1991. október 15.), a helyi szerbek tiltakozása ellenére, akik 1992 januárjában kikiáltották a Bosznia-hercegovinai Szerb Köztársaságot. A szerbek által bojkottált függetlenségről szóló népszavazáson a lakosság 64%-a vett részt, és a szavazók több mint 99%-a az önálló állam kikiáltása mellett foglalt állást, így végül 1992. március 5-én Alija Izetbegovics hivatalosan is kikiáltotta Bosznia-Hercegovina függetlenségét.

Carl Bildt. Kép: Wikimedia

Ekkorra az ország azonban már szétesőben volt: a szerbek után 1992. július 7-én a horvátok is kikiáltották saját államukat, a Herceg-Boszna Közösséget, 1993 augusztusának végén pedig Mate Boban vezetésével megalakult a Herceg-Boszna Köztársaság. A harcok így a bosnyákok és horvátok között is megindultak, Bosznia szerbek és horvátok közötti felosztása többször is felmerült a háború során. Az 1992 áprilisában kitört háborúban a szerbek óriási katonai fölényük (közel háromszoros) miatt hamar elfoglalták Bosznia-Hercegovina területének mintegy 70%-át. Az első jelentős politikai fordulat 1994-ben következett be, amikor Bobant eltávolították a horvát vezetésből, és az USA által felkarolt bosnyák–horvát közeledés is eredményes volt: előbb tűzszünetet kötöttek, majd 1994. március 18-án Washingtonban aláírták a bosnyák–horvát föderáció létrejöttéről szóló egyezményt.

A háború a II. világháború óta Európa legvéresebb konfliktusaként nagyjából 215 ezer áldozatot követelt, legalább ennyien sérültek meg, milliók kényszerültek menekülni, és legalább egymillió ember hagyta el az országot. A háború során több nemzetközi békéltetési kísérletre is sor került. Az első említésre érdemes ezek közül az 1993 januárjában elkészített ún. Vance–Owen-terv, amely Cyrus Vance ENSZ-különmegbízott és Lord Owen EK-képviselő nevéhez köthető, és amely 10 kantonra osztotta volna Boszniát (3 szerb, 3 bosnyák, 2 horvát, 1 bosnyák–horvát); ezt a boszniai szerbek a Belgrádból érkező nyomás ellenére elvetették. 1993 augusztusában két ENSZ-közvetítő (Owen–Stoltenberg-terv) Boszniát három etnikai alapú köztársaság szövetségeként képzelte el, ezt a tervet a bosnyákok elutasították. 1994 májusában egy nemzetközi összekötő csoport a Bosnyák–Horvát Föderáció és a boszniai Szerb Köztársaság államszövetségeként képzelte el Bosznia jövőjét, ezt a javaslatot a szerbek elutasították.

WRIGHT-PATTERSON AFB, OHIO, Nov. 21, 1995 -- President Slobodan Milosevic of the Federal Republic of Yugoslavia, President Alija Izetbegovic of the Republic of Bosnia-Herzegovina, and President Franjo Tudjman of the Republic of Croatia sign the Dayton Peace Accords.  The Balkan Proximity Peace Talks were conducted at Wright-Patterson Air Force Base November 1-21, 1995.  The talks ended the conflict arising from the breakup of the Republic of Yugoslavia.  The Dayton Accords paved the way for the signing of the final “General Framework Agreement for Peace in Bosnia and Herzegovina” on December 14 at the Elysee Palace in Paris. (U.S. Air Force/Staff Sgt. Brian Schlumbohm)Slobodan Milosevic, Alija Izetbegovic és Franjo Tudman aláírja a daytoni megállapodást. Kép: Wikimedia

A béketervek sikertelensége ellenére, miután 1994 tavaszán a horvátok és a bosnyákok létrehozták a föderációt, a háború lezárása felé vezető, addig göröngyös út egyenesebbé vált. A bosnyák–horvát katonai összefogás sikereket ért el Nyugat-Boszniában, és a horvátországi hadműveletek sikerei is gyengítették Belgrád pozícióit. Előbb tűzszünetet kötöttek, majd 1995. november 21-én az Egyesült Államokban, Dayton (Ohio) Wright–Patterson légibázisán aláírták azt a keretegyezményt, amely nem csupán a háborút zárta le, hanem meghatározta az új állam berendezkedését is. Az egyezmény rendelkezett arról is, hogy egy 60 ezer fős NATO-kontingens (IFOR) fogja garantálni a béke megtartását az országban, a háborús bűnösök megbüntetéséről pedig a Hágában működő bíróság gondoskodik majd.

Boszniát a Bosnyák–Horvát Föderációra (az ország 51%-a) és a Szerb Köztársaságra (49%) osztották, Szarajevó pedig megmaradt egyesített fővárosként, nyílt városként. Bosznia-Hercegovina alkotmánya a daytoni megállapodás alapján jött létre. A boszniai állam decentralizált lett: közös intézményként állt az ország élén a kollektív, a három etnikumot képviselő, háromtagú elnökség (tagjait közvetlenül választják), a kétkamarás törvényhozás (a 15 tagú Nemzetek Háza és a 42 tagú parlament), a központi bank és az alkotmánybíróság. Emellett mindkét entitásnak lett saját elnöksége és parlamentje is. Közös, központi ügynek számított a külpolitika, a külkereskedelem, a vám- és pénzügyek, a közlekedés és a légiforgalom; az egyes entitások szomszédokkal való kapcsolatteremtése pedig nem veszélyeztethette az állam egységét.

Dayton30 Srebrenica Potocari Emlekkozpont a srebrenicai nepirtas aldozatainak emlekere wikimediaSrebrenica-Potočari Emlékközpont a srebrenicai népírtás áldozatainak emlékére. Kép: Wikimedia

A daytoni egyezmény végrehajtását a nemzetközi közösség főképviselője felügyeli, aki 1995-ben Carl Bildt volt, jelen sorok megírásakor pedig Christian Schmidt. Bár a megállapodást számos – részben jogos – kritika érte a megkötése óta eltelt 30 évben, kezdve a túlzottan bürokratikus és decentralizált államszervezet létrehozásától a nemzetközi szereplőktől való függésig, fontos észben tartanunk, hogy az egyezményt milyen előzmények után kötötték meg, és hogy célja a háború lezárása és újbóli kitörésének megakadályozása volt – vagyis szükségből született.

 Gál Judit


Felhasznált szakirodalom:

  • Juhász József – Márkusz László – Tálas Péter – Valki László: Kinek a békéje? Háború és béke a volt Jugoszláviában. Bp. 2003.
  • Bíró László: Bosznia-Hercegovina. In: Európai politikai rendszerek. Szerk. Kardos József – Simándi Irén. 95–118.
  • Tuathail, Gearóid Ó – John O’Loughlin – Dino Djipa: “Bosnia-Herzegovina Ten Years after Dayton: Constitutional Change and Public Opinion.” Eurasian Geography and Economics 47 (2006): 61–75.